Charles Dickens
Meer kerstacts
ickenskoor.nl
Ga naar de Christmas Vocals
Charles Dickens werd geboren als zoon van John Dickens en Elizabeth Barrow. Toen hij tien was, verhuisde de familie naar Londen Londen. Door financiële moeilijkheden van zijn vader (hij werd wegens schulden in de gevangenis gezet) moest de jonge Charles enkele malen zijn school verlaten om te gaan werken. Zo belandde hij op twaalfjarige leeftijd in een schoensmeerfabriek waar hij tien uur per dag moest werken. De omstandigheden waaronder arbeiders moesten leven werden een belangrijk onderwerp in zijn latere werk. Toen hij vijftien was, kwam hij te werken op een advocatenkantoor. Hij leerde zichzelf stenografie  en werd na enige tijd kamerverslaggever voor de Morning. In die tijd ontstond uit zijn journalistieke werk zijn eerste literaire werk in de vorm van beschrijvingen van het Londense leven en het buitenleven. Deze werden later gebundeld onder de titel Sketches by Boz (1836-1837). 'Boz' was de bijnaam van zijn jongere broer Moses, die altijd verkouden was.
Veel van zijn werken verschenen in eerste instantie in de vorm van feuilletons in diverse bladen en werden pas later als boek  uitgegeven. Enkele van zijn werken werden op deze manier gepubliceerd in het blad Household Words dat hij redigeerde en in de opvolger daarvan, All the Year Round.
Grote bekendheid verwierf Dickens met The Pickwick Papers (The posthumous papers of the Pickwick Club), dat vanaf 1836 in maandelijkse afleveringen verscheen. Na het succes hiervan verschenen snel achtereen Oliver Twist (1837-1838), Nicholas Nickleby (1838-1839), The Old Curiosity Shop (1841) en Barnaby Rudge (1841). In veel gevallen stelde hij sociale misstanden aan de kaak, maar dat ging nooit ten koste van een goede verhaalopbouw en sterke karaktertekening. Ook humor maakt een belangrijk deel uit van zijn vertelstijl.
In 1842 reisde Dickens naar de Verenigde Staten, waar hij onder andere pleitte voor de afschaffing van de slavernij.
In 1843 verscheen de eerste en beroemdste van Dickens' kerstvertellingen: A Christmas Carol in Prose, een verhaal dat nog steeds in allerlei bewerkingen opgevoerd en verfilmd wordt, met name in de kersttijd. Ook in de jaren daarna verschenen ontroerende kerstvertellingen (The Chimes, The Cricket on the Hearth, The Battle of Life en The haunted Man).
Van 1853 tot 1870 trad Dickens ook regelmatig op als voorlezer, waarbij hij uit eigen werk voorlas. Hiertoe bewerkte hij zijn eigen teksten vaak ingrijpend. Deze publieke optredens waren een groot succes.
Dickens' beroemdste romans zijn ongetwijfeld David Copperfield (1849-1850, grotendeels autobiografisch), Great Expectations (1860-1861), Oliver Twist en Nicholas Nickleby.
Charles Dickens overleed op 58-jarige leeftijd in 1870 (hij was toen bezig aan The Mystery of Edwin Drood) en werd - op voorspraak van koningin Victoria, maar zeer tegen zijn eigen wil - begraven in de Poets' Corner in Westminster Abbey , Londen. Dickens had tijdens zijn leven al laten weten dat hij de voorkeur gaf aan het familiegraf in Highgate.
(bron: wikipedia)